versie juni 2022

De E-truck in het segment boven de 12 ton treingewicht kan aan zijn opmars beginnen. Het assortiment is in de afgelopen maanden weer sterk uitgebreid. Een groot aantal OEM’s zoals DAF, Volvo, Scania, Renault, Mercedes, MAN en een aantal Nederlandse kleinere leveranciers zoals Ginaf, Wiersma, Emoss staat klaar om de zero emissie trucks te leveren.

De E-truck moet “logistiek en transport” Nederland in staat stellen om nu al zero emissie te gaan rijden maar met name vanaf 2025 in de daartoe aangewezen stedelijke gebieden.

De producten zijn er. De variatie in modellen is al heel breed: bakwagens en trekkers, van 12-50 ton, elektrisch, brandstofcel en ook parallel hybride. Met een actieradius van 200-400 km voor de meeste elektrische trucks en meer voor brandstofcel en hybrides.

HCNP heeft een overzicht gemaakt dat je een inzicht geeft in de vrachtwagens die je kan gaan inzetten in 2022 en 2023.

Keus te over voor vervoerders en verladers die het initiatief willen nemen.

Wil je wel, maar weet je niet waar je verstandig aan doet. Praat met HCNP!

Waarom? Een dieseltruck koop je en je kan er direct mee rijden. Met zero-emissie gaat dat niet zomaar. Elektriciteit is echt een vak apart. Waarvan je niet eens weet dat je veel nog niet weet. Het is een heel nieuw kennisveld waarbij die truck nog het eenvoudigste is. Plan dus goed voordat je begint.

Denk je aan waterstof? Hoe verhouden brandstofcellen zich tot batterijen? Wat zijn de ontwikkelingen? Om een goede keus te maken wil je nog meer weten.

Een energietransitie is een kwestie van het verzamelen én eigen maken van veel nieuwe kennis. Daarom is het goed om met ons het gesprek aan te gaan

Nieuwsgierig? Download hier het overzicht

Wie meer weet, komt verder. Daarom HCNP.

Het E-Truckleveringsprogramma 2022-2023
Tagged on: