Steeds meer verladers, als opdrachtgever van transportbedrijven, willen hun CO2-uitstoot verminderen en zero-emissie vervoeren.

Als transportinkoper moet je veel weten over de opbouw van de kosten van elektrisch vervoer en alle bijkomende investeringen. Veel meer dan je ooit over diesel hoefde te weten. Hoe haal je als inkoper de kennis in huis om duurzaam transport voor jou en je vervoerders tot een succes te maken?

De driedaagse cursus Inkoop van Zero-emissie Wegtransport voor Verladers verzorgd door HCNP i.s.m. Topsector Logistiek geeft antwoord.

Inschrijven kan hier.

————————————————————————————————————————————————————————————–

Wat anderen over de cursus zeggen:

“Dit is een van de eerste cursussen waar je echt iets aan hebt. Er wordt goed ingegaan op alle relevante aspecten; niet alleen de technische kanten, maar ook wat je ermee kunt in je eigen onderneming. Alles wordt helder gepresenteerd en op vragen wordt goed ingegaan. Daardoor, en door het werk aan het eigen plan en de begeleidende gesprekken, kom je op nieuwe ideeën.”

Paul Beemster, Beemster Logistiek Zwaag

“De beste cursus die ik in jaren gehad hebt.”

Rob van Oosten, Paree Installatietechniek, ’s-Heerenhoek

—————————————————————————————————————————————————————————————-

Inkopen van elektrisch vervoer is een vak apart

Simpel gesteld: bij diesel vrachtwagens hoefde je als inkoper alleen maar de transporteurs tegen elkaar uit te spelen. De inkoop van elektrische transport is allesbehalve een straight rebuy of zelfs een modified rebuy. Dit is een nieuwe taak voor de inkoper en het inkoopteam.

Heb jij, heeft jouw team, heeft jouw bedrijf daarvoor de kennis in huis? Kunnen je huidige vervoerders mee in je streven naar CO2-reductie? Welke factoren spelen daarbij allemaal een rol? Welke effecten hebben netaansluitingen, netcongestie, eigen opwek en batterijen? Bij elektrisch wegtransport is er een totaal ander en vooral een ongelijk speelveld. En hoe zit dat met waterstof? En wat gaat dat allemaal echt kosten? Hoe kan je op waarde schatten wat je vervoerder je vertelt en wat hij wil gaan rekenen?

Als transportinkoper moet je op basis van kennis en feiten een gedegen afweging maken. Begrip van de opbouw van kosten is essentieel om samen met de transporteur een besluit te nemen over de inzet van elektrische voertuigen. In de cursus Inkoop van Zero-emissie Wegtransport voor Verladers krijg je dit allemaal mee.

Waarom zou je deze cursus willen volgen?

Het is meer dan verstandig om echt inzicht te krijgen in de kostenstructuur ( e TCO – Total Cost of Ownership) en in de investeringen die een transporteur moet doen in elektrische voertuigen en laadinfrastructuur. En wat daar allemaal nog bijkomt. Ook de voordelen, zoals HBE’s, subsidies en vrachtwagenheffing, Maut etc. moeten worden meegewogen.

Hoe verandert de relatie met je vervoerder?

Verder zit onze overheid niet stil en komen er ook vanuit Brussel nog richtlijnen aan. Denk aan CSRD en CSDDD. Ook de actualiteit en de verwachtingen qua wetgeving zijn onderdeel van de cursus. Je moet als inkoper wel bijblijven om relevant te blijven.

Dan zou zomaar duidelijk kunnen worden dat de kosten van diesel en elektrisch niet zo ver uit elkaar liggen – of hoeven te liggen. Maar hoe bepaal je dat?

Wil je succesvol jouw onderneming door de transitie loodsen en kunnen samenwerken met je vervoerders, niet te veel betalen, maar wel de zekerheid van kwaliteit, flexibiliteit en continuïteit hebben, dan kun je niet achteroverleunen.

Waarom deze cursus doen bij HCNP?

Omdat wij experts zijn op dit gebied. Wij hebben de afgelopen anderhalf jaar al 15 leergangen verzorgd over echt alles wat er bij zero-emissie wegtransport komt kijken. Ca. 80 ondernemingen en ca. 200 cursisten hebben de leergangen gevolgd.

Wat ga je doen?

In 3 dagen met telkens minimaal 2 weken tussenruimte krijg je als inkoper een compleet overzicht van alle elementen.

Wanneer?

28 november 2024, 9 en 23 januari 2025. December slaan we voor het gemak over i.v.m. de eindejaarsdrukte.

Zit je agenda voor dan nu al vol? Laat ‘t even weten, dan plannen we begin volgend jaar- bij voldoende belangstelling – een volgende training.

Hoe laat en waar?

Van 12:00 met lunch tot ca. 20:30 met eten. En op een locatie centraal in Nederland en misschien wel op locatie bij 1 van de deelnemers.

Voordelen:

  1. Geen spitsuurfiles
  2. Nog wat tijd voor zakelijke beslommeringen
  3. Eten wordt voor je geregeld.

Wat kost het?

De normale prijs is €2.900 inclusief cursusmateriaal en catering.

Maar als je intekent op de eerste cursus geeft de Topsector Logistiek een speciale introductiekorting van 25% en betaal je slechts €2.175. Dus schrijf nu in en pak dit voordeel. Inschrijven doe je hier.